Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech

Carian  

   

Dasar Kualiti EKSA  

DASAR KUALITI EKSA. TEKAN GAMBAR UNTUK BESARKAN

   
  • Dikemaskini pada: Jumaat 17 Mac 2017, 17:07:13.
   

Pengumuman Masalah Laman Web

 new Dimaklumkan bahawa Laman Web Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak sedang mengalami masalah teknikal. Kerja-kerja pembetulan sedang dijalankan. Mohon Maaf atas kesulitan.new

   

SAMARAHAN DISTRICT EDUCATION OFFICE

SAMARAHAN DISTRICT EDUCATION OFFICE

 PPDsam

MOHD SHARKAWI BIN ALI AKBAR
Samarahan District Education Officer
Alamat e-mel ini dilindungi daripada spambots. Anda perlukan JavaScript diaktifkan untuk memaparkannya. This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Jalan Dato Mohd. Musa
94300 Kota Samarahan
No.Telefon Am: 082-629597
No.Faks: 082-628359

PELAN LOKASI PEJABAT PELAJARAN DAERAH SAMARAHAN

petappdsamarahan

Pengurusan sekolah, murid, guru dan staf bukan guru adalah tanggungjawab kami.

Kami mematuhi Pengurusan Berkualiti MS ISO 9001 : 2008

Mulai 7 Jun 2005

eP enabled mulai 15 April 2009

Kami amalkan 5S

Visi

Institusi Pendidikan Samarahan Cemerlang Dalam Pelbagai Bidang Menjelang 2015

Misi

Komited Menjadikan Sekolah Cemerlang Dalam Pelbagai Bidang

Matlamat

1.Memastikan setiap komponen dan strata Organisasi Pejabat Pelajaran Bahagian Samarahan berkemampuan dan berkecekapan menyedia dan melaksanakan perkhidmatan pendidikan cemerlang.
 
2.Memastikan jentera pengurusan dan pentadbiran semua institusi Pendidikan Bahagian Samarahan berupaya memenuhi keperluan semasa dan menangani perubahan dengan cekap dan berkesan.
 
3.Memastikan semua kakitangan pelajaran di semua peringkat memiliki dan mengamalkan budaya dan etika kerja yang cemerlang dan profesional.
 
4.Memastikan pembangunan sumber manusia selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan dasar pembangunan Negara.
 

Objektif

  • Semua kanak-kanan Kohort umur persekolahan mengikuti pendidikan formal selaras dengan dasar pendidikan wajib
  • Meningkatkan keberkesanan kepimpinan dan pengurusan sekolah;
  • Meningkatkan profesionalisme staf;
  • Memperbaiki keadaan fizikal bangunan dan kemudahan sekolah serta keceriaan alam sekeliling;
  • Mempelbagaikan program kurikulum dan ko-kurikulum sekolah bagi menepati kepelbagaian potensi, bakat dan minat para pelajar.

 

PIAGAM PELANGGAN

PEJABAT PELAJARAN DAERAH SAMARAHAN

Kami Warga

PEJABAT PELAJARAN DAERAH SAMARAHAN DENGAN PENUH TEKAD DAN ILTIZAM DAN BERJANJI AKAN MENUMPUKAN SELURUH TENAGA DAN USAHA

Kami Untuk:

1.Memastikan semua kanak-kanak, mengikut umur yang ditetapkan, mendapatkan tempat belajar pada hari pertama sesi persekolahan baru bermula.

2.Menempatkan guru-guru ke sekolah-sekolah tidak lewat dari seminggu setelah senarai guru daripada Pejabat Pelajaran Negeri diterima dan memastikan bahawa semua sekolah sentiasa dibekalkan dengan guru-guru secukupnya mengikut keperluan, dalam tempoh seminggu berlakunya kekosongan.

3.Memastikan semua jenis permohonan diproses tidak melebihi dua minggu dari tarikh permohonan diterima.

4.Mengurus dan menyelesaikan masalah perjawatan dan perkhidmatan personel dari sigi perlantikan, pengesahan, kemasukan ke jawatan berpencen dan lain-lain dalam tempoh dua bulan dari tarikh penerimaan.

5.Mengemukan kepada Jabatan Pelajaran Negeri cadangan bagi mengisi kekosongan jawatan Pengetua/ Guru Besar/ Guru Penolong Kanan tidak lebih seminggu selepas berlakunya kekosongan.

6.Memastikan tuntutan dari guru dan bukan guru diproses dalam masa dua minggu dari tarikh tuntutan diterima.

7.Memastikan semua bayaran dibuat dalam tempoh 14 hari dari tarikh bil diterima.

8.Memastikan semua urusan peperiksaan awam dilaksanakan tanpa cacat.

9.Memastikan Pejabat Pelajaran Daerah sentiasa peka dan responsif kepada kehendak-kehebdak pelanggan dengan :

-Sentiasa memberi layanan dan perkhidmatan kaunter yang mesra, segera dan tepat.

-Menentukan segala surat aduan dan rayuan kepada / mengenai Jabatan pelajaran, PPD dan sekolah diberi jawapan dalam tempoh satu minggu surat itu diterima.

10.Sentiasa bersedia dan sanggup menerima cadangan, syor dan teguran yang membina semua pihak demi mempertingkatkan prestasi perkhidmatan dan nama baik jabatan.

Misi Perkhidmatan Pelanggan

Pejabat Pelajaran Daerah Samarahan

“ Sedia berkhidmat dan memberi layanan yang mesra, segera dan tepat serta responsif terhadap aduan pelanggan “.

Carta Organisasi PPD Samarahan 2013

Senarai Emel Staf PPD Samarahan

Pamplets (Maklumat PPD Samarahan)

 

   
© Jabatan Pendidikan Sarawak 2014
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech